Kjøpsvilkår, uzd.no

1. Generelt
Uzd.no kjøper hovedsakelig brukte varer for videresalg og gjenbruk. Dette fordi vi ønsker å bidra til et mer bærekraftig samfunn.

Disse generelle kjøpsvilkårene gjelder sammen med ditt bestillingsskjema og vår oppdragsbekreftelse når uzd.no selger varer til deg. De angir partenes viktigste rettigheter og plikter for den handelen som finner sted mellom oss.

Kjøpsvilkårene er tilgjengelig på norsk på www.uzd.no.
For å handle på uzd.no må du ha fylt 18 år. Handler du vegne av et selskap eller virksomhet, må du ha anledning til å opptre på vegne av virksomheten for det handelen mellom oss angår.

2. Parter
Selger er Uzd.no / RoBA AS, org.nr. 920327273, Postboks 1942, 7448 Trondheim, post@uzd.no

Kjøper er den personen/firma som er angitt i bestillingsskjemaet.

3. Informasjon i forbindelse med kjøpet
Ved gjennomført kjøp må du (kjøper):

  1. Orientere deg om produktet ved gjennomgang av bilde og tekst forbundet med produktet på vår nettside.
  2. Forstå at fraktalternativ kun er hjemkjøring gjennom uzd.no. Tjenesten er gratis i Trondheim & omegn. Ytterpunkter er Melhus, Klæbu, Malvik, Byneset, og Øysand. Andre destinasjoner vil bli belastet med en mindre fraktkostnad som avtales mellom uzd.no og kjøper.
  3. Kontrollert og bekreftet bestillingen og disse salgsvilkårene før endelig bestilling fant sted.
  4. Mottatt ordrebekreftelse til din e-post som bekrefter avtaleinngåelsen som har funnet sted og vilkårene som gjelder for denne, inkludert angrerettskjema.

4. Din bestilling
Når du mottar vår ordrebekreftelse, ber vi deg lese nøye gjennom denne og å kontrollere om den samsvarer med din bestilling.

Dersom det mot formodning er avvik mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, anses dette som et nytt tilbud som du kan akseptere eller takke nei til.

5. Betaling og mva
På uzd.no oppgis prisen alltid inkl mva.

Secundo følger mva-loven for brukthandel, og beregner derfor mva basert på hvem som solgte varen til uzd.no.

Dersom selgeren er en privatperson beregnes mva etter avansemetoden.
Når avansemetoden anvendes er det ikke fradragsrett for mva for bedriftskunder, og mva er heller ikke synlig på fakturaen. Det oppgis i stedet en beskjed om at avansemetoden er anvendt.

Dersom selgeren er en bedrift beregnes det vanlig mva på varen.
Vi tilrettelegger for ulike betalingsmetoder. Ved betaling via betalingskort, Vipps, eller direktebank, vil du bli belastet når ordren blir gjennomført. Dette gjelder selv om det dreier seg om en forhåndsbestilling hvor du har bestilt levering frem i tid.

6. Levering og forsinkelse
Ved hjemlevering med innbæring vil det være du som har ansvar for at det er mulig å frakte varen inn i bostedet. For hjemlevering må du være på plass og må kunne legitimere deg for å motta varen.

Hjemkjøring avtales mellom begge parter. Oppstår det problemer med leveranser, vil uzd.no fortløpende gi beskjed/status med dette.

Levering er skjedd når kjøperen, eller kjøperens representant, har overtatt objektet.

7. Angrerett og refusjon
Gjennom angrerettloven har du anledning til å angre ditt kjøp. Angreretten krever at du senest innen 14 dager etter at du har mottatt leveransen gir oss skriftlig beskjed om at du vil benytte angreretten, primært ved å benytte vårt angrerettskjema, eller skriftlig brev, e-post, sms med referanse til
ordrenummer.

Varer må da returneres av deg til oss, der du får beskjed om hvor dette skal leveres. Du må selv betale eventuelle direktekostnader du måtte ha ved å returnere varene til oss, og varen må returneres snarest mulig og senest innen 14 dager etter at du har skriftlig beskjed om at du gjør bruk av angreretten.

Ved retur er du bare ansvarlig for eventuell reduksjon av vareverdien som skyldes annen håndtering av varen enn det som er nødvendig for å fastslå art, egenskaper og funksjon av varen. Vi forbeholder oss retten til å motregne.
Refusjon gjennomføres etter at varen er tilbakelevert og kontrollert for eventuelle skader.

8. Reklamasjon og solgt som den er
Varen du har kjøpt, har vi kjøpt av en privatperson, bedrift eller næringsdrivende. Dette betyr at det dreier seg om bruktsalg og at varen er solgt «som den er» / «as is».

Vi har testet varen for å påse at den fungerer.

Når varen er solgt som den er betyr det at prisen er lavere og at de forventningene du kan stille til varen ikke vil være tilsvarende for det som ellers gjelder for nye eiendeler. Du vil likevel kunne ha krav mot
selger dersom:

  1. Vi har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet
  2. Vi har gitt feil opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet.
  3. Varen er i vesentlige dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk
    opplyst om, bl.a. pris, kvalitet og tilstand.

Reklamasjon må fremsettes innen rimelig tid etter at du oppdaget mangelen.

Det må tillegg finne sted innen to år etter at du overtok varen eller fem år dersom varen er ment å vare i vesentlig mer enn to år.

Det anbefales at reklamasjonen sendes pr mail til post@uzd.no

9. Brukhandelloven
Handel på uzd.no er underlagt brukthandelloven med forskrift, som er politiets egen lov for å gjenfinne stjålne gjenstander. Uzd.no vil føre protokoll over alle ting som kjøpes/mottas av uzd.no og forholde seg til relevant lovgivning.

10. Ansvarsbegrensning
Partenes ansvar ved mislighold er begrenset til direkte tap og et beløp som tilsvarer tilbudt kjøpesum og eventuell frakt. Denne begrensningen gjelder likevel ikke ved grov uaktsomhet eller forsett.

11. Klagerett
Hvis du vil klage over en vare eller tjeneste kjøpt hos oss, kan du inngi en klage til:
Forbrukerrådet i Midt-Norge
Dronningens gt 10
7011 Trondheim
Send gjerne din klage til Forbrukerrådet via www.forbrukerradet.no

12. Tvister
Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan du bringe saken inn for Forbrukerrådet i nærheten av der du bor. Part i saken er Selger, dvs uzd.no / RoBA As. Alle tvister skal løses etter norsk rett. Bringes saken inn for domstolene, skal den avgjøres i ditt (kjøperens) verneting, det vil normalt si i nærheten av der du bor.